Misticism si delir mistic

Delirul mistic este delirul ce are ca tema centrala ideile delirante mistice sau religioase. De la inceput, dorim sa separam semantic notiunea de delir – tulburare de constienta cu modificarea starii de luciditate (din latinescul delirium – aiurare) – de cea de idee deliranta (din latinescul de lira – alaturi de brazda), prin care se intelege o tulburare de gandire caracterizata printr-o idee sau un sistem de idei patologice ce au urmatoarele trasaturi:

  • Un mod eronat de judecata care domina gandirea bolnavului si ii modifica in sens patologic comportamentul;
  • Impenetrabila la contraargumente logice, imposibil de confruntat in ciuda contradictiilor evidente cu realitatea;
  • Incompatibila cu o atitudine critica, bolnavul fiind incapabil sa-i recunoasca esenta patologica.

O definitie mai simpla a ideii delirante este aceea a unei idei in dezacord cu realitatea, dar in a carei realitate crede bolnavul, impenetrabila la argumentele logicii formale si care-i modifica conceptia despre lume, comportamentul si trairile.

Ideile delirante au si un aspect afectiv, delirurile fiind sustinute de un suport afectiv si volitiv cu o mare energie care le confera forta, intensitatea si durabilitatea, vorbindu-se despre o grupare ideo-afectiva, ideile fiind insotite de o mare incarcatura emotionala. In functie de continutul lor tematic, ideile delirante pot fi impartite in idei de persecutie, hipocondriace, de gelozie si erotomanice, de filiatie, de grandoare, de relatie, de influenta, metafizice, de inventie, de reforma, mistice etc. Ideile delirante nu apar izolate, ele avand tendinta de a se articula si sistematiza, restructurand gandirea intr-un mod particular, realizand diferite tipuri de deliruri, mai mult sau mai putin sistematizate, mai mult sau mai putin bizare. Delirul modifica afectivitatea si perceptia individului, angajand intregul psihism al acestuia.

In delirul mistic, bolnavul are convingerea ca este purtatorul unei misiuni de ordin moral, religios, spiritual. El este menit fie sa reinstaureze armonia si pacea in lume si sa raspandeasca pacea si credinta, fie sa-i curete de pacate pe semenii sai si sa indeparteze demonii. In tesatura delirului, de inspiratie biblica, apar adeseori tulburari de perceptie de tipul halucinatiilor vizuale sau auditive, in care bolnavul aude si vede ingeri, diavoli sau sfinti si profeti.

Ca si in alte deliruri, debutul delirului mistic este de cele mai multe ori insidios, progresiv, putand dura saptamani, luni sau chiar ani. In faza predeliranta, bolnavul are tendinta de a se izola, poate deveni suspicios, iritabil, preocupat excesiv de semnificatia unor evenimente, gesturi, simboluri, schimbandu-si treptat felul obisnuit de a trai pana atunci. Este receptiv la orice ar putea sa-i serveasca drept argument pentru sustinerea falselor sale credinte. Treptat, ajunge sa fie inabordabil in fata unor explicatii logice. In debutul brusc, bolnavul are revelatia, intuitia principalei sale idei delirante in jurul careia construieste apoi delirul.

Delirul mistic poate aparea in orice tip de psihoza. Il intalnim in schizofrenia paranoida, in care bolnavul are tendinta de a se identifica cu Iisus sau chiar cu Dumnezeu. De cele mai multe ori, bolnavul adopta modul de comportament, felul de a se imbraca si de a vorbi al reprezentarii pe care o are despre sfinti. Ideile mistice pot fi insotite de idei persecutorii, convingerea ca este victima unui complot, idei de influenta in care bolnavul crede ca asupra sa se exercita influenta exterioara a diavolului sau a lui Dumnezeu care vorbeste prin gura lui, a fortelor oculte ale unor secte. Pot aparea si idei delirante de transformare sau posesiune, in care bolnavul are convingerea ca in propriul corp a intrat un duh, un demon sau un inger. De asemenea, putem intalni delirul mistic in tulburarea afectiva bipolara cunoscuta si ca psihoza maniaco-depresiva, fie in faza depresiva – in episodul depresiv major, cu elemente psihotice, melancoliforme, fie in episodul maniacal, expansiv, unde este trait ca o stare de exaltare. In depresia majora cu elemente psihotice, ideile delirante se pot insoti de idei de ruina si de idei de inutilitate, nedemnitate si umilinta, bolnavul considerandu-se nevrednic de dragostea lui Dumnezeu sau a semenilor sai, refuzand sa primeasca orice fel de ajutor, atentie sau compasiune. Pe de alta parte, in episodul maniacal, alaturi de delirul mistic, apare de cele mai multe ori un delir de grandoare si omnipotenta. Bolnavul are convingerea ca este o persoana insemnata care porunceste celorlati, ii pastoreste. Delirul mistic se poate manifesta si in psihozele din epilepsie (in special din epilepsia temporala), in care pot aparea viziuni, senzatii sublime insotite de o lumina stralucitoare (denumita de William James fotism sau ceea ce neurologii de azi considera a fi aura vizuala).

Trebuie tinut cont ca de-a lungul istoriei conceptul de boala psihica nu l-a acoperit pe cel de nebunie, iar implicatiile pe care termenul l-a avut in viata de zi cu zi a individului sunt complexe si relativ greu de delimitat. Se poate afirma, mai ales din perspectiva antropologica, ca boala nu are validitate si valoare decat in interiorul unei culturi ce o recunoaste ca atare. Potrivit acestei abordari, asupra perceptiei bolii intervine timpul istoric. Acum 100 de ani indivizii cu o viata religioasa considerata iesita din comun erau diagnosticati ca isterici, in urma cu 50 de ani, ca schizofrenici, in ultimii ani, ca bipolari sau borderline.

Ceea ce denumim astazi, conform criteriilor din DSM IV, tulburare afectiva bipolara era descris fie ca manie, fie ca melancolie. Psihoza disociativa era descrisa in spectrul larg al isteriei, iar cei cu tulburari delirante paranoide erau numiti fanatici. Fanaticii au descoperit un Adevar si protejeaza acest Adevar printr-o logica distorsionata, impartind maniheist lumea in prieteni sau dusmani. Ei devin uneori lideri carismatici si atrag adepti, oferindu-le ca punct comun, cel mai adesea, o teorie a conspiratiei care se constituie in pericol comun. Fanaticii religiosi sunt rareori considerati sfinti, deoarece caracteristicile lor paranoide de suspiciune, neincredere si iritabilitate nu se potrivesc cu virtutile crestine ale caritatii si umilintei. Istericii, in schimb, nu atrag la fel de multi aderenti, desi sunt imitati de altii. Fiindca, in general, nu au calitati de lider, pentru ca nu dezvolta teorii conspirationiste, pentru ca sunt mai putin convingatori si nu prea sunt luati in serios, ei sunt mai putin periculosi din punct de vedere social. Daca marca fanaticului este paranoia, marca istericului este sugestibilitatea, in felul acesta putand usor intra si iesi din stari alterate de constiinta. Istericul medieval avea viziuni, stigmate, era taumaturg si vizionar. Daca exista motive pentru care misticii medievali si ascetii eroici pot fi considerati isterici, acestea trebuie cautate in zona sugestibilitatii, a exhibarii dramatice a afectelor si a tendintei catre stari alterate de constiinta, zone in care misticismul si isteria se pot suprapune.

Astazi, delirul mistic este din ce in ce mai rar intalnit. Delirurile sunt din ce in ce mai centrate in jurul unor idei delirante cu teme precum conspiratii politice, iradiere, furtul gandirii prin televizor sau antene de telefonie, influentarea comportamentului intr-un mod subliminal prin Internet, telefonie mobila sau reclame. Chiar si moda rapirilor de extraterestrii este din ce in ce mai depasita. Atunci cand el apare, trebuie distins de misticism.

Conform Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, misticismul este credinta in existenta unor forte supranaturale si posibilitatea omului de a comunica direct cu aceste forte (prin revelatie, intuitie, extaz). Este o definitie simplista care nu surprinde natura misticului si misticismului. Misticismul se refera de obicei la un mod de viata atasat stradaniei de a atinge o experienta directa si personala cu divinitatea. In mistica crestina medievala, misticul este o persoana care cauta prezenta imediata sau unirea cu Dumnezeu, iar o experienta mistica este experienta transcendenta a existentei in prezenta lui Dumnezeu intr-un mod care difera de experienta comuna a gandului indreptat catre Dumnezeu sau a rugii inchinate lui Dumnezeu. Psihiatria si psihologia traditionala au fost intotdeauna tentate sa considere ca misticismul si ascetismul eroic sunt manifestari ale vreunei boli psihice, fara sa conteze natura acestei boli in sine, entuziasmul religios excesiv fiind diagnosticat in functie de tendintele in voga ale momentului. Cu putine exceptii, majoritatea psihanalistilor tind sa fie, daca nu anti-mistici, cel putin non-mistici, legand misticismul de perceperea unor structuri sau procese psihice mai profunde de Eul constient. Freud nota: Misticismul este perceperea obscura a Sinelui de catre Eu. Se vorbeste in psihanaliza despre trairea mistica referindu-se la sentimentul oceanic pe care-l da timpuriu fuziunea fat-mama. Psihanaliza este aliata stiintei, prea sofisticata pentru a fi mistica. Impreuna cu psihiatria este capabila sa demonteze experienta mistica.

Din punctul de vedere al psihiatriei, o parte dintre mistici sau sfinti ar putea fi usor catalogati ca bolnavi psihici. De altfel, acesta nu este un punct de vedere modern. Nebunia si crestinismul merg mana in mana, cel putin din punctul de vedere al filozofilor greci si romani ai primelor secole crestine. Principalele scrieri ale crestinatatii au fost studiate cu mirare de mari filozofi din Imperiu Roman: a invia un corp parasit de suflet o data cu trecerea in nefiinta era o adevarata nebunie pentru filozofii greci si romani. Ca atare, invierea din morti din Noul Testament era inteleasa ca o inviere a corpului. Si acesta este doar unul din motivele pentru care filozofii gaseau crestinismul drept nebunesc; si alte credinte crestine, mai ales cele referitoare la extaz, erau asemanate cu termenul de mania din opera platonica.

Crestinii erau considerati nebuni, prosti si idioti, iar la aceste acuzatii ei raspundeau ca este normal sa fii condamnat de standardele ostile ale unei vieti tranzitorii. Pavel nu doar arata faptul ca adevarurile crestine pot parea multora drept o dovada de nebunie, el merge mai departe: crestinismul este nebunesc in adevaratul sens al cuvantului. Este nebunia lui Dumnezeu (to morwn tou qeou). Parintii Bisericii au interpretat aceste spuse in intelesul lor direct: Dumnezeu dorind sa salveze lumea cu intelepciunea sa, a decis sa o salveze printr-un act de nebunie divina. Actul nebunesc a lui Dumnezeu a fost crucificarea singurului sau fiu.

Crestinii actioneaza straniu, dar in acord cu aceasta nebunie divina: se implica excesiv in acte de caritate, traiesc stari de transa si de extaz, au experiente vizionare si mistice. Crestinismul se raspandeste in intregul Imperiu Roman si o data cu el si practicile religioase extatice (incluzand si extazul caritabil). Principala sursa din scrierile platonice referitoare la nebunia divina este in invataturile lui Socrate din Phaidros. Socrate nu considera ca mania este un lucru rau; sanatatea este intr-adevar de dorit, dar numai pana la un punct, cea mai de pret binecuvantare fiind mania divina, dar a zeilor. Aceasta manie acopera patru aspecte: profetia, revelatiile si initierile mistice, inspiratia poetica si nebunia iubirii reciproce.

Asadar, unde se termina misticismul si de unde incepe delirul mistic? Persoanele profund religioase traiesc si actioneaza pornind de la premisa ca exista o paralela stransa intre transcendent si realitatea materiala si ca acest transcendent poate interactiona – si o face – cu lumea materiala pe care se bazeaza notiunile generale de cauzalitate. Daca aplicam criteriile ce guverneaza realitatea fizica transcendentalului, orice persoana care crede pare sa se inscrie in sfera psihopatologiei. Judecarea starii de sanatate psihica se bazeaza de multe ori pe modul in care experientele mistice par sa modifice persoana care le experimenteaza in bine. Atunci cand functionalitatea socio-profesionala si familiala este afectata, psihiatrul este antrenat sa priveasca aceste fenomene ca patologice. Jackson si Fulford au incercat sa examineze prezenta fenomenelor psihotice in contextul experientelor religioase si au ajuns la concluzia ca halucinatiile si credintele religioase neobisnuite pot aparea in forma unor experiente spirituale benigne ce nu pot fi intelese sau diagnosticate in mod traditional.

Omul secolului XXI are de intampinat un obstacol major in calea intelegerii misticismului: faptul ca nu exista un model de acceptare a unui tip de ascetism sanatos si constructiv si a exprimarii intens afective a uniunii cu Dumnezeu, adica tocmai a componentelor proeminente ale spiritualitatii medievale. Modelul, atat cel secular, cat si cel religios, pe care il avem azi pentru ascetismul eroic este in primul rand unul medical, care priveste actiunile autoagresive drept semn al bolii psihice. Durerea este ceva care trebuie evitat, nu cautat, care nu are nici un fel de efect mantuitor. Pe de alta parte, viziunea occidentala asupra misticismului si a spiritualitatii in general a fost puternic influentata de modele orientale care accentueaza tehnici meditative si contemplative linistite, ce au facut din misticism ceva respectabil si chiar la moda. Totusi, orice model mistic cu ton puternic emotional continua sa fie categorisit ca exagerat, psihopatologic.

Cat de departe se poate intinde conceptul de normalitate pentru a putea include comportamentele de ascetism eroic? Contextul in care apare cautarea unui ideal religios trebuie sa ne faca foarte atenti in aplicarea categoriilor psihopatologiei.

Sursa : revista Medic.ro, nr.18, 2005; autori : dr.Letitia Dobranici dr.Eugen Stefanut

18 comentarii

comenteaza
  • cred ca si sotul meu sufera de delir mistic. iata unul din exemple. inainte de a ramane insarcinata cu o luna a spus ca daca e sa raman insarcinata in luna care va urma ii vom pune numele „abel dominic” copilului. am ramas insarcinata si nu vrea sa punem alt nume copilului (mie nu imi mai place) decat „abel dominic”, pentru ca, zice el, „e un nume placut domnului”. i-am spus ca putem pune alt nume copilului „placut Domnului”, tot nume de sfinti, gen „ioan constantin”, dar nu vrea in ruptul capului. cand porneste cu masina merge intai un metru in fata, si abia pe urma baga in marsarier ca sa iasa din curte, daca il mananca nasul bate de trei ori in masa ca sa nu ne certam, nu face nimic martea. m-am saturat de comportamentul asta. daca vede o pisica complet neagra schimba directia de mers, etc. sunt zeci de superstitii care incep sa ma enerveze la culme, se lasa ghidat complet si irevocabil de aceste superstitii. nu iese din „cuvantul lor”..

  • Pt.Laura
    Un proverb romanesc spune asa: „Unde dai si unde crapa”. Iata ce inseamna sa citesti un text si sa nu intelegi nimic din el. Sotul dvs. nu are nici un fel de delir mistic, ci este superstitios. Superstitia este un pacat destul de raspandit, putand fi mai exacerbat la unii, de aceea mergeti la preot cu el.
    Cat despre text, el este partial adevarat, dar in ceea ce priveste teologia si mistica, este un dezastru de incultura.
    Acesti medici sunt cam atei si ajung sa spuna blasfemii, de genul: „Dumnezeu este nebun” „crestinii sunt nebuni” , etc. Sfantul Pavel spune asa: „crucea este nebunie pentru cei ce nu cred”, ori Sfantul Pavel este un model de normalitate a mintii.
    Ce sa mai, acest text releva cum unii psihiatrii, care nu inteleg crestinismul, intra pe terenul preotilor si fac tot felul de supozitii si mai ales confuzii. Una este fanatismul, alta este bigotismul, alta este inselarea, etc. Delirul mistic este o forma de boala, in care, de obicei, omul se crede Iisus sau Maica Domnului. In rest, foarte multi oameni care citesc carti de teologie si nu inteleg ce scrie acolo pot sa inceapa sa creada ca in ei a intrat diavolul, dar asta este o simpla imaginatie, autosugestie, si se vindeca, de obicei, cu o palma pentru trezire sau cu o spovedanie. Nu are de a face deloc cu schizofrenia, nici cu tulburarea bipolara. Acestea sunt alta mancare de peste.
    Mai este un aspect: un credincios adevarat este si mistic. Asta inseamna, la nivel de incepator vorbind, se recunosti ca Dumnezeu exista, lucreaza si te poate ajuta sau pedepsi, dupa caz.(Pentru cine doreste sa afle mai multe, recomand cursul de „Ascetica si mistica” de la orice facultate de teologie ortodoxa)
    Mai este un aspect: unele experiente „mistice” ale catolicilor se deosebesc fundamental de cele ortodoxe, si sunt considerate „inselari”, d.p.d.v. al Bisericii ortodoxe.
    In final, recomand tuturor psihiatrilor care vor sa discearna cu adevarat o forma a bolii de simple divagatii teologice ale pacientilor urmatoarea bibliografie obligatorie, adica fara de care nu se poate:
    1. Biblia (editia ortodoxa, in limba romana)
    2. Vietile Sfintilor (ortodocsi) – 12 volume
    3. Patericul egiptean
    4. „Despre inselare”, de Sfantul Ignatie Briancianinov
    5. „Minuni si false minuni” de Mihai Urzica
    6. „Demonii si lucrarile lor” – (Invatatura Bisericii si o culegere de povestiri despre duhurile rele), editura Egumenita, Editura Cartea Ortodoxa, 2007
    7. „Oameni si demoni”, de parintele Rodion
    Precum si orice alta carte buna, scrisa cu binecuvantarea unui ierarh ortodox.

    • Acesta este mesajul scris inainte de articol. Comentariul lui Andreea ne confirma. Multumin de confirmare, mergeti la un psiholog, va rog!Ne recomnatati biblie unde e creat femeia de 3 ori sunt la avram 3 dumnezei sunt traduse 5 zeitati primitive ca dumnezeu, incesturi, omoruri, jerfe aduse prin ardere de copii si animale de pe arca lui noe. Nu, multumesc, tu nu ai citit bibila.”O explicatie pentru credinta oarba. Daca intalniti oameni de genul acesta, mai bine va feriti de ei fiindca nici un argument logic nu ajunge la ei. Au nevoie de ajutorul unui psihiatru”.

      • Domnul Ioan,
        Traiti intr-o puternica depresie negand intelepciunea crestina. Vreau sa va spun ca sunt o persoana cu o pregatire in domeniul fizicii, mai presus fizica cuantica.
        Materialismul este mort. Dumneavoastra puteti ramane in primitivismul omenirii si anume ateismul.
        Inca ceva, exprimati-va corect gramatical!

        Pe topic:
        Am cunoscut un pustnic si cu care corespondez foarte des si il vizitez cand pot in zona Moldovei.
        Pana acum 3 ani m-am recunoscut un agnostic. Asta pentru ca fiind foarte atasat de domeniul fizicii si al astronomiei, al stiintei am contemplat la perfecta ordine a Universului (ideea de „fine tuning Universe”). Nu cred ca va trece mult pana cand stiinta ne va arata existenta sufletului…va rog sa cititi noua teorie a Dr. Robert Lanza privind biocentrismul.
        L-am cunosct pe acest parinte si am purtat conversatii adanci cu el. Ceea ce ateii nu inteleg este ca noi avem niste uriase computere biologice numite creiere din care provine constiinta. Nu ve-ti gasi materiale privind constiinta umana ci doar teorii fara raspuns. Pot debate cu orice ateu pe aceasta tema va pierde fara drept de apel. Nu avem un traseu al constiintei, al experientelor NDE etc. Ci doar negari.
        Acest pustnic nu are nici-un fel de problema psihica. Ceea ce m-a impresionat cu adevarat este un profund simt supranatural in a putea „citi”, in a putea vedea ceea ce eu gandesc. Nu telepatic, ci pur si simplu capacitatea lui de a vedea prin mine. A stiut sa imi spuna de unde vin si ce probleme am (incercam la vremea aceea sa prind un post la o universitate din Belgia). Acest lucru mi-a schimbat viata si am inteles ca materialismul nu este singura realitate (in fizica cuantica, in teoria multivers-ului Michio Kaku).

        Inchei prin a va spune un lucru. Sunteti sceptici? Ok. Domnul Ioan atat de ignorant ar trebui sa inteleaga ca pentru lume, propovaduirea lui Hristos e nebunie”.

        1 Corinteni
        „22. Iudeii, intr-adevar, cer minuni, si grecii cauta intelepciune;

        23. dar noi propovaduim pe Hristos cel rastignit, care pentru iudei este o pricina de poticnire, si pentru Neamuri, o nebunie;

        24. dar pentru cei chemati, fie iudei, fie greci, este puterea si intelepciunea lui Dumnezeu.

        25. Caci nebunia lui Dumnezeu este mai inteleapta decat oamenii; si slabiciunea lui Dumnezeu este mai tare decat oamenii.

        26. De pilda, fratilor, uitati-va la voi care ati fost chemati: printre voi nu sunt multi intelepti in felul lumii, nici multi puternici, nici multi de neam ales.

        27. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca sa faca de rusine pe cele intelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca sa faca de rusine pe cele tari”

        • Măă, dar sunteti multi rau.Aici era vorba strict despre problemele psihice ale celor afectati de misticism si delir mistic si culmea ca fix cei afectati de asa ceva insista. Citez: „Impenetrabila la contraargumente logice, imposibil de confruntat in ciuda contradictiilor evidente cu realitatea”.Lasa-ti naibii scrierile altora,uitati-va la voi ,la familia voastra si la cei din jur, ca altfel in momentul in care 3 insi va spun ca nu suntenti normali sau sa nu mai credeti in prostiile alea poate ar trebui si voi sa va reevaluati.
          Sa va dea Dumnezeu sanatate ! La cap !

        • Doar cateva din ceea ce crestinii venereaza ca vorbe ale lui Dumnezeu. Prima este de la Isus.

          34. Să nu credeţi că am venit s-aduc pacea pe pământ; n-am venit să aduc pacea, ci sabia.
          35.Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa şi pe noră de soacra sa.
          36. Şi omul va avea de vrăjmaşi chiar pe cei din casa lui.”

          Levitic 21:9
          „9. Dacă fata unui preot se necinsteşte curvind, necinsteşte pe tatăl ei: să fie arsă în foc. ”

          Ieremia 48:10
          „10. Blestemat să fie cel ce face cu nebăgare de seamă lucrarea Domnului, blestemat să fie cel ce îşi opreşte sabia de la măcel!”

          „2 Cronici 15:13
          13. şi oricine nu căuta pe Domnul Dumnezeul lui Israel trebuia omorât,
          fie mic fie mare, fie bărbat, fie femeie.”

          „Deuteronom 22:20-21
          20. Dar dacă faptul este adevărat, dacă fata nu s-a găsit fecioară,
          21. să scoată pe fată la uşa casei tatălui ei; să fie ucisă cu pietre de oamenii din cetate şi să moară, pentru că a săvârşit o mişelie în Israel, curvind în casa tatălui ei. Să cureţi astfel răul din mijlocul tău.”

          „2 Împăraţi 2:23-24
          23. De acolo s-a suit la Betel. Şi pe când mergea pe drum, nişte băieţaşi au ieşit din cetate şi şi-au bătut joc de el. Ei îi ziceau: “Suie-te, pleşuvule! Suie-te, pleşuvule!”
          24. El s-a întors să-i privească şi i-a blestemat în Numele Domnului. Atunci au ieşit doi urşi din pădure şi au sfâşiat patruzeci şi doi din aceşti copii.”

          „Isaia 13:15-18
          15. Toţi cei ce vor fi prinşi vor fi străpunşi, şi toţi cei ce vor fi apucaţi vor cădea ucişi de sabie.
          16. Copiii lor vor fi zdrobiţi sub ochii lor, casele le vor fi jefuite, şi nevestele lor vor fi necinstite.
          17. Iată, aţâţ împotriva lor pe mezi, care nu se uită la argint şi nu poftesc aurul.
          18. Cu arcurile lor vor doborî pe tineri, şi vor fi fără milă pentru rodul pântecelor: ochiul lor nu va cruţa pe copii.”

          „Isaia 14:21
          21. Pregătiţi măcelărirea fiilor, din pricina nelegiuirii părinţilor lor! Ca să nu se mai scoale să cucerească pământul şi să umple lumea cu cetăţi!”

          „Ezechiel 9:5-7
          5. Iar celorlalţi le-a zis în auzul meu: “Treceţi după el în cetate şi loviţi; ochiul vostru să fie fără milă şi să nu vă înduraţi!
          6. Ucideţi şi nimiciţi pe bătrâni, pe tineri, pe fecioare, pe copii şi pe femei; dar să nu vă atingeţi de niciunul din cei ce au semnul pe frunte! Începeţi însă cu Locaşul Meu cel Sfânt!” Ei au început cu bătrânii care erau înaintea Templului.”

    • Pavel este un model de normalitate a mintii?… Andreea draga, Saul din Tars a fost un tortionar, un colaborationist si un criminal. Daca asta e normalitate a mintii pentru tine,… ce sa mai zic? Cumva se incadreaza la dorinta de agresiune (nelimitata, chiar) pe care am resimtit-o intotdeauna in misticiii care – culmea! – vorbesc de virtuti superioare. Cat despre folosirea unor cuvinte ca „blasfemie”, nu pot sa-ti spun decat ca ma bucur ca nu mai traim in Evul Mediu si nu mai aveti voie sa ne ardeti pe rug. Va trebui sa te obisnuiesti cu ideea asta. 😀

    • Pavel este un model de normalitate a mintii?… Andreea draga, Saul din Tars a fost un tortionar, un colaborationist si un criminal. Daca asta e normalitate a mintii pentru tine,… ce sa mai zic? Cumva se incadreaza la dorinta de agresiune (nelimitata, chiar) pe care am resimtit-o intotdeauna in misticii care – culmea! – vorbesc de virtuti superioare. Cat despre folosirea unor cuvinte ca „blasfemie”, nu pot sa-ti spun decat ca ma bucur ca nu mai traim in Evul Mediu si nu mai aveti voie sa ne ardeti pe rug. Va trebui sa te obisnuiesti cu ideea asta. 😀

  • Consider ca fiecare persoana este libera sa creada ce doreste atit timp cit nu este deranjant pentru cei din jur si nu le incalca demnitatea.

    Insa anumite persoane considera ca este obligatoriu sa se creada in zeitati si chiar daca le sunt aduse argumente precum ca zinele, duhurile si spiridusii nu exista – te vor lua de dusman. Genul de habotnici care poarta ochelari de cal si care aleg sa-si puna in pericol sanatatea decit sa asculte vocea ratiunii.

  • Pt Bogdanel- invata si tu sa scrii, nu-l mai critica pe Ioan! veti – se scrie legat si multe alte greseli. Cat despre religie…cand va veti imbolnavi, sa nu mai veniti in spitale, rugati-va la zeul vostru, poate scapam mai repede de voi. AMEN

  • Buna ziua,avand probleme cu niste atacuri de panica,cineva mi a recomandat sa merg la un preot anume vazator cu duhul care m ar fi putut ajuta sa ma vindec.Acolo,am intalnit un calugar cu care am avut ocazia sa vb destul de muticel.Uterior, ne- am indragostit unul de altul si am inceput o relatie dupa ce a parasit manastirea.La inceput imi povestise ca avea niste patimi,eu nestiind exact ce vroia sa spuna cu asta!Ulterior am descoperit ca era atras de pornografie,statea ore in sir pe laptop pe diverse siteuri de socializare,si ca sa fiu sincera,am avut un mare soc pt ca el nu era acea persoana evlavioasa asa cum vroia sa para ,ci un tanar obsedat de pornografie si cu credinta ca el este un mare initiat..Socul cel mai mare a fost cand el i -a marturisit unei prietene comune ca in timp ce era pustnic ingerul domnului a vorbit cu el si i a incredintat secretele monahismului..Primeam tot felul de acuze de la el ca nu sunt un om spiritual si ca dc nu fac ce zice el si anume sa citesc Apocalipsa si anumite rugaciuni pe care el le considera utile nu puteam intemeia o familie adevarata..imi spunea tot timpul ca ma iubeste in felul lui.ca el este deosebit de ceilalti..ideea este ca vrea o familie si copii pe care sa i creasca conform credintei lui si carora sa le incredinteze acele secrete pt a putea duce mai departe Evanghelia Domnului.. Sunt pur si simplu confuza de tot ce intampla si in acelasi timp desi il iubesc simt ca nu se poate vorbi de familie atat vreme cat el are niste probleme.Voi ce parere aveti?

    • Avand in vedere ca aveti acces la internet si suntem in secolul XXI era logic sa cautati un psiholog. In mod cert exista numeroase metode prin care pot fi tratate atacurile de panica intr-un mod ce nu implica utilizarea religiei care dupa cum spuneti, poate fi inselatoare.

      Toate tin de logica si de bunul simt. Aveti de unde alege.

      • Doamna draga mai bine iti vezi de viata, altfel mai tarziu vei avea mari probleme.Toata lumea are greutati in familie, daca pe langa cele obisnuite se adauga si unele care nu au legatura cu realitatea mai bine nu. Am vazut cateva familii in care unul sau ambii capi ai familiei sufera de delir mistic, e foarte greu pentru celalalt sot dar mai ales pentru copii.In general copiii au avut grave probleme de adaptare la societate sau altii cand au crescut si au reusit sa se integreze pur si simplu au refuzat sa mai tina legatura cu parintii pe care i-au considerat rupti de realitate.Discutati cu un psiholog cel putin.Dvs aveti nevoie de ajutor in primul rand,apoi si el,doar ca atat timp cat nu aveti legaturi de familie (inca) nu e chiar treaba dvs asta, ar fi trebuit ca cei din familia lui sa se ocupe de el.

  • nu pot sa cred ochilor ce am citit, pai va dati seama ca cine a inventat acest termen era el insusi nebun? cum sa indraznesti sa faci atatia oameni nebuni, da ok cei care se cred Iisus sau fecioara maria da pot fi catalogati, dar restul cate si mai cate insirate acolo deja e suparator si jignitor impotriva fiintelor care chiar au capacitati deosebite, care au intuitie, viziune si multe altele, aceasta denumire prin explicatia data in material sterge dintr o data umanitatii intregi tot ceea ce are mai de pret, credinte, valori spirituale, intelegiri, trairi, tot. si apoi nu se adeveresc cuvintele lui Iisus ca in vremurile de pe urma cei care vor crede in dumnezeu vor fi denumiti nebuni, nebuni in numele domnului, dar atunci masonii cum sunt? ca se cred dumnezei, si se inchina la satan?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Poti folosi urmatoarele formatari HTML si atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2015 by Depresium. Powered by PixelRevolution.